HOME TUTO BIES ASK

30 April 2013

6 Larangan untuk bercinta

Asalamualaikum w.b.t + Salam sejahtera .
Hope this day is the best than yesterday ! 





Masing-masing mesti pernah bercinta kan ? Time cinta monyet , cinta kura-kura . Hahaha . Nak tergelak bila ingat balik . Suka dekat seseorang tu , Pergi tulis surat . Letak dalam beg dia . Ohhhh ! Korang mesti lagi dasyhat kan kan ? Hahahaha . Bercinta tak boleh ? Siapa kata ? Boleh saja bercinta , Tapi mesti tau had-had batasnya nya shayangg . 


Jangan bercinta kerana HARTA .
Sorry to say lah kan . Tak de gunanya hidup dilimpahi dengan harta , tapi tanpa cinta . Harta datang dan pergi setiap saat . "Cinta" yang sesat dapat diperoleh setiap saat , tapi cinta yang sejati tidak dapat dibeli dengan harta . So , renung-renungkan lah ye ?

Jangan bercinta kerana SIMPATI
Rasa tertarik dan simpati terhadap seseorang seringkali disalahertikan sebagai CINTA . Perasaan itu bukan cinta ! Ia boleh berubah dengan beberapa faktor seperti rupa paras , harta , tempat dan keadaan .  Perasaan itu buta , tidak tahan lama , dan tidak tahan diuji . Cinta perlu diuji dalam suka dan duka dengan membuat mata 

Jangan bercinta kerana RUPA 
Kecantikan fizikal memang indah dan mudah saangat menggoda sesiapa sahaja , tetapi  ianya boleh luntur kerana usia  . Oleh itu , apa yang lebih penting ialah kecantikan dalaman seseorang kerana ianya tidak akan luntur selagi nyawa dikandung badan :)

Jangan bercinta kerana kepuasan NAFSU
Seks penting dalam perhubungan suami isteri , namun ianya tidaklah boleh dijadikan sebajai tujuan utama mencari pasangan . Seks hanyalah salah satu bahagian dari pernikahan . Orang yang hanya mengejar kenikmatan seks akan kecewa dan terjerat oleh kesusahan yang diciptakannya sendiri :)

Jangan bercinta kerana PAKSAAN keluarga
Seorang anak harus berbakti kepada keluarga , namun , tidak boleh menyerah dalam hal percintaan , sekiranya korang pasti yang mereka salah dan korang benar. Berdoalah dan berikanlah penjelasan kepada mereka bahawa korang tak setuju dengan apa yang telah ditetapkan untuk korang . 

Jangan bercinta kerana membalas JASA 
Orang yang telah berbuat baik kena dibalas baik , jangan balas dengan CINTA .Ingat !! Jangan bercinta tanpa pengertian dan keikhlasan . Daripada mengundang derita , lebih baik mengelakkannya . Banyak lagi cara lain yang lebih ikhlas untuk membalas budi dan jangan memaksa diri untuk menerima seseorang yang bukan pilihan kita :)


Apa kata korang ??


DIPETIK DAN DIUBAHSUAI  DARI :
LYSSASECRET

6 comments:

Chel Alalguring said...

bercinta? ada yang kata bercinta sblm kahwin tu haram. pendapat awak?

Ahmad Kamil said...

tak pernah lagi bercinta..woot woot~~~=P

najihahanuar said...

betultu!
hai,singgah sini sambil follow..blog dia double awesome..

Unknown said...

@Hafizah Alsa bagi pendapat saya tak haram , melainkan niat bercinta itu hanya untuk melakukan maksiat

Unknown said...

@Ahmad Kamil Yekee kamil ni ? Tak percaya la

Unknown said...

@Nur Najihah ^_^ . Thanks dear . !